Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η AirDNA για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τον Σεπέμβριο, η ζήτηση για διαμονές στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 4,3% σε ετήσια βάση, ενώ η προσφορά αυξήθηκε κατά 3,9%, διατηρώντας ισορροπημένη την αγορά.
Η ελληνική αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης συνεχίζει να εμφανίζει ισχυρή απόδοση και τους λεγόμενους “shoulder months”, τους μήνες, δηλαδή, που προηγούνται ή έπονται της υψηλής, θερινής, τουριστικής περιόδου, με την Αθήνα και τη Ρόδο να αποτελούν τα απόλυτα φαβορί, όπως αποδεικνύουν τα τελευταία στοιχεία της AirDNA.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η AirDNA για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τον Σεπέμβριο, η ζήτηση για διαμονές στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 4,3% σε ετήσια βάση, ενώ η προσφορά αυξήθηκε κατά 3,9%, διατηρώντας ισορροπημένη την αγορά.


Σύμφωνα με το money-tourism.gr, με την υψηλή περίοδο στην Ελλάδα να πλησιάζει στο τέλος της, τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν μείωση 4% στον δείκτη της μέσης ημερήσιας τιμής (ADR) σε ετήσια βάση, στα 169 ευρώ, και πτώση 2% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), στα 100 ευρώ.
Η πληρότητα αυξήθηκε κατά 2%, σε σύγκριση με πέρυσι, φτάνοντας το 59%, όμως μειώθηκε απότομα από το 76% του Αυγούστου, “στοιχεία που υπογραμμίζουν τη μεγάλη εξάρτηση της ελληνικής αγοράς από τον τουρισμό κατά την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού”, όπως αναφέρει η πλατφόρμα.
Επιμήκυνση της σεζόν σε Αθήνα και Ρόδο
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της AirDNA, η Αθήνα και η Ρόδος έχουν καταφέρει να επιμηκύνουν την τουριστική τους περίοδο, με το μερίδιο της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο να έχει αυξηθεί από 39% το 2019 σε 41% το 2024, ενώ το το αντίστοιχο μερίδιο του καλοκαιριού μειώθηκε από 32% σε 30%. Η ζήτηση κατά τη χειμερινή περίοδο παρέμεινε σταθερή σε περίπου 29%, ενισχύοντας τη δυναμική της πόλης ως προορισμού όλο τον χρόνο.
Αντίστοιχο μοντέλο ακολουθεί και η Ρόδος, από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρα, με τη ζήτηση κατά την ενδιάμεση περίοδο να καταγράφει άνοδο από 39% το 2019 σε 41% το 2024. Ενώ, το μερίδιο του καλοκαιριού μειώθηκε από 51% σε 50%. Παρόλο που ο χειμώνας εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει μόνο το 9-11% της αγοράς, η τάση υποδηλώνει ότι οι επισκέπτες παρατείνουν τα ταξίδια τους πέρα από τους μήνες αιχμής.
Αλλαγή της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών
Σύμφωνα με την AirDNA, τα τελευταία χρόνια, η συμπεριφορά των επισκεπτών έχει αρχίσει να αλλάζει, με περισσότερους ταξιδιώτες να επιλέγουν να επισκέπτονται την Ελλάδα εκτός της υψηλής, τουριστικής περιόδου, δηλαδή από τον Μάρτιο έως τον Μάιο και από το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου.
Στους παράγοντες που ενισχύουν τη συγκεκριμένη την τάση περιλαμβάνονται οι αυξανόμενες θερμοκρασίες και οι συχνοί καύσωνες του καλοκαιριού, που ενθαρρύνουν τους ταξιδιώτες να αναζητήσουν πιο δροσερούς μήνες για τις διακοπές τους, καθώς και οι χαμηλότερες τιμές εκτός της περιόδου αιχμής.
Οι αυξανόμενες ανησυχίες για τον υπερτουρισμό ωθούν, επίσης, πολλούς ταξιδιώτες να αποφεύγουν την πολυσύχναστη καλοκαιρινή περίοδο υπέρ μιας πιο χαλαρής εμπειρίας.
Η ευρωπαϊκή αγορά
Στην Ευρώπη, μετά τα ρεκόρ του καλοκαιριού, η αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων, συνέχισε να εμφανίζει σταθερή ανάπτυξη τον Σεπτέμβριο, με τις διαθέσιμες καταχωρίσεις να εμφανίζονται αυξημένες κατά 2,3% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 4 εκατομμύρια καταλύματα.
Η αύξηση της ζήτησης παρέμεινε σταθερή στο 3,6% για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, ανεβάζοντας τις συνολικές διανυκτερεύσεις σε σχεδόν 46 εκατομμύρια.
Καθώς η αύξηση της προσφοράς επιβραδύνεται και η ρυθμιστική πίεση αυξάνεται, τα εμπόδια εισόδου σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές ωθούν την πληρότητα σε υψηλότερα επίπεδα. Η Ισπανία και η Ιταλία ξεχωρίζουν ως παραδείγματα όπου η μείωση της προσφοράς έχει οδηγήσει σε αύξηση της πληρότητας, με αποτέλεσμα μερικούς από τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης RevPAR, σε ετήσια βάση, στην Ευρώπη: +4% και +2%, αντίστοιχα.