Ο θαλάσσιος τουρισμός στη χώρα μας και ειδικότερα η ναύλωση σκαφών για αναψυχή, αναμένεται φέτος να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ.
Τα μηνύματα έρχονταν καθ’ όλη τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών και φαίνεται να το επιβεβαιώνουν οι δύο μεγάλες εκθέσεις που πραγματοποιούνται το επόμενο διάστημα σε Ναύπλιο και Πόρο, στις οποίες θα εκτεθούν περίπου 200 σκάφη.
Η βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας είναι ισχυρή. Από την κατασκευή σκαφών και θαλαμηγών, τις επισκευές, τροφοδοσίες, καύσιμα, μαρίνες και φυσικά οι ίδιοι οι ταξιδιώτες οι οποίοι μπορούν να ναυλώσουν σκάφη με τιμές από 3.500 ευρώ την εβδομάδα (ιστιοπλοϊκά), τα έσοδα μπορούν να φτάσουν και να ξεπεράσουν ακόμα και το 1 εκατ. ευρώ την εβδομάδα.
Μάλιστα τα έξοδα τα οποία κάνουν οι επιβάτες σκαφών αναψυχής, σύμφωνα με τις τελευταίες προ Covid μετρήσεις, φαίνεται να είναι πενταπλάσια από όσα ξοδεύει στη χώρα μας ένας μέσος τουρίστας. Η Ελλάδα δημιουργεί παράδοση και στην κατασκευή σκαφών αναψυχής. Ήδη η οικογένεια Δράγνη έχει δημιουργήσει ένα δυνατό brand στην κατασκευή θαλαμηγών στην Ελλάδα, όπως είναι το νεότευκτο πολυτελές σκαρί του O’PARI, με μήκος 95 μέτρων.
Στην ίδια ρότα φαίνεται ότι κινείται και η οικογένεια Προκοπίου, η οποία αυτή την περίοδο κατασκευάζει έξι mega yachts στην επισκευαστική ζώνη της μαρίνας Λαυρίου, ενώ στα σχέδια του κ. Γιώργου Προκοπίου είναι η κατασκευή θαλαμηγών και στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία πέρασαν πρόσφατα σε εταιρείες συμφερόντων του ομίλου. Παράλληλα και για τα ναυπηγεία του Περάματος τα σκάφη αναψυχής αποτελούν βασικό πελάτη, ιδιαίτερα για επισκευές και maintenance.
Αλλά και οι μαρίνες της χώρας έχουν γεμίσει ασφυκτικά από σκάφη αναψυχής όλων των μεγεθών. Σήμερα μάλιστα αντιμετωπίζουμε μεγάλη έλλειψη ελεύθερων θέσεων. Το φαινόμενο αυτό έχει ενταθεί ιδιαίτερα στην Αττική, που δεν υπάρχει ούτε μία θέση για να δέσει ένα ιστιοπλοϊκό. Αποτελεί δε αίτημα όλων των φορέων του κλάδου στη χώρα μας η δημιουργία νέων υποδομών που θα μπορούν να φιλοξενήσουν περισσότερα σκάφη, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του χειμώνα, ώστε να ενισχυθεί και το homeport. Να έχουμε περισσότερα, δηλαδή, έσοδα και εκτός τουριστικής σεζόν.
Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος, «φαίνεται ότι θα είναι όντως μια εξαιρετική χρονιά. Αν και υπάρχουν εθνικές εκλογές, εκλογές στη γείτονα χώρα, ενώ ακόμα μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία, ευελπιστώ ότι δεν θα αποτελέσουν εμπόδια για την περαιτέρω άνθηση του κλάδου μας».
«Σήμερα», επισημαίνει, «νομίζω ότι τα ιστιοπλοϊκά και τα καταμαράν έχουν μια αύξηση μέχρι και 10% σε σχέση με το 2022. Για τα μεγάλα γιοτ, σαφές δείγμα θα έχουμε μέχρι το τέλος Μαΐου. Μέχρι τώρα η εικόνα φαίνεται να προσεγγίζει τα περσινά δεδομένα».
«Ο κλάδος μάλιστα συνεισφέρει σχεδόν τα διπλάσια έσοδα στην ελληνική οικονομία σε σχέση με αυτόν της κρουαζιέρας. Αυτά είναι στοιχεία του INSETE από το 2019», υπογραμμίζει ο κ. Στελλιάτος και προσθέτει: «Υπολογίζεται ότι καταβάλαμε περίπου 100 εκατ. σε ΦΠΑ ναυλώσεων στο ελληνικό κράτος κατά τη διάρκεια του 2022. Ακόμα 50 εκατ. ευρώ σε ασφαλιστικά ταμεία (ΝΑΤ και ΕΦΚΑ) και καταναλώθηκαν περίπου 75 εκατ. λίτρα ναυτιλιακών καυσίμων».
5.720 σκάφη και 20.000 θέσεις εργασίας
Υπολογίζεται ότι υπάρχουν 5.720 επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, μεγεθών από ιστιοπλοϊκά μέχρι 100 μέτρα θαλαμηγοί. Υπολογίζεται ότι δημιουργούν άμεσα περίπου 20.000 θέσεις εργασίας. Όσον αφορά την έκθεση που διοργανώνει η ΕΠΕΣΤ, το 19ο East Med Yacht Show (EMMYS) που επιστρέφει φέτος στο νησί του Πόρου, εκεί δηλαδή που «γεννήθηκε», σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ, Αντώνης Στελλιάτος: «Η Ένωση έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού, για τις ανάγκες διοργάνωσης της έκθεσης, τετραετούς διάρκειας, αρχής γενομένης από το 2023». Για τη συμφωνία αυτή ο κ. Στελλιάτος ευχαρίστησε τον δήμαρχο Πόρου Γιάννη Δημητριάδη, του οποίου, όπως τόνισε, η παρέμβαση ήταν καταλυτική για την παραχώρηση.
«Φέτος, έχουμε περίπου 100 σκάφη, αλλά η ιδιομορφία του φετινού σαλονιού είναι στη συνεργασία μας με την εταιρεία FX Yachting της κ. Barbara Gabriel, η οποία είναι η επικεφαλής της διοργανωτικής επιτροπής του σαλονιού και owner και manager του μεγαλύτερου στόλου της Μεσογείου σε καταμαράν με πλήρωμα (άνω των 24 μέτρων)», αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ. Και προσθέτει: «Αποτελούν το 60% των σκαφών που θα έχουμε στην έκθεση, γιατί θεωρούμε ότι αυτή την περίοδο τα high end καταμαράν έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση παγκοσμίως για θαλάσσιο τουρισμό. Τα υπόλοιπα είναι σκάφη από 20 μέτρα και πάνω, κατά κύριο λόγο με πληρώματα, ενώ θα συμμετέχουν και 230 ξένοι brokers, προκειμένου να δουν τα σκάφη από κοντά, να μιλήσουν με τα πληρώματα και το ξενοδοχειακό προσωπικό».
Τις πύλες του ανοίγει αύριο και το Mediterranean Yacht Show, το οποίο διοργανώνεται από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Θαλάσσιου Τουρισμού με την υποστήριξη του Δήμου Ναυπλιέων. Η έκθεση φέρνει κοντά central agents, brokers και εκθέτες με υπηρεσίες και προϊόντα σχετικά με το yachting, βάζοντας στο παγκόσμιο επίκεντρο τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό. Πέρσι αναδείχθηκε στη μεγαλύτερη έκθεση επαγγελματικών επανδρωμένων σκαφών αναψυχής διεθνώς, αφού ξεπέρασε κατά πέντε φορές τον αριθμό των σκαφών που κατόρθωσαν να εκθέσουν Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία μαζί στην αντίστοιχη έκθεση της Βαρκελώνης.
Αναδεικνύοντας την υπεροχή του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού, το MEDYS 2023 καταγράφει 95 εγγεγραμμένα σκάφη, yacht brokers από περισσότερες από 30 χώρες του κόσμου και πολλούς εκθέτες με υπηρεσίες και προϊόντα σχετικά με το αντικείμενο της έκθεσης.
Πηγή Ναυτιλία – Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ