Το Κρητικό Τοπίο έχει μια μοναδική δύναμη που μαγεύει τους επισκέπτες του
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι το τουριστικό προϊόν Ήλιος – θάλασσα είναι εδραιωμένο και ιδιαίτερα ανεπτυγμένο προϊόν, καθώς η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πλέον εμβληματικούς και δημοφιλείς προορισμούς, με συγκριτικά πλεονεκτήματα το ήπιο κλίμα, την ηλιοφάνεια, την εκτεταμένη ακτογραμμή με την υψηλότερη συγκέντρωση παραλιών με γαλάζια σημαία στην Ελλάδα, τις υποδομές αεροπορικής προσβασιμότητας, το ιδιαίτερα ανεπτυγμένο δίκτυο καταλυμάτων και υποδομών φιλοξενίας.
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι το τουριστικό προϊόν Ήλιος – θάλασσα είναι εδραιωμένο και ιδιαίτερα ανεπτυγμένο προϊόν, καθώς η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πλέον εμβληματικούς και δημοφιλείς προορισμούς, με συγκριτικά πλεονεκτήματα το ήπιο κλίμα, την ηλιοφάνεια, την εκτεταμένη ακτογραμμή με την υψηλότερη συγκέντρωση παραλιών με γαλάζια σημαία στην Ελλάδα, τις υποδομές αεροπορικής προσβασιμότητας, το ιδιαίτερα ανεπτυγμένο δίκτυο καταλυμάτων και υποδομών φιλοξενίας.
Ωστόσο, υπάρχουν ζητήματα που αφορούν βασικές υποδομές ενώ το τουριστικό μοντέλο χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, υψηλή εξάρτηση από tour operators και all-inclusive πακέτα και συγκέντρωση της τουριστικής ανάπτυξης στη Βόρεια Κρήτη.
Στη βάση των παραπάνω καταγράφεται ανάγκη διαφοροποίησης του αφηγήματος και εμπλουτισμού του προϊόντος εκτός ή και παράλληλα με τον βασικό άξονα «Ήλιος-θάλασσα».
Η φιλοσοφία ανάπτυξης της θεματικής αρχιτεκτονικής του κρητικού τουρισμού για τα επόμενα χρόνια περιγράφεται στον Στρατηγικό Σχεδιασμό και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Κρήτης για την περίοδο από 2024 έως το 2028. Οι άξονες που θα εστιάσει η θεματική αρχιτεκτονική του κρητικού τουρισμού και τα κοινά στόχοι έχουν ως εξής:
Αγροτουρισμός – Oικοτουρισμός
Οι άνθρωποι που προτιμούν τον αγροτουρισμό από τον μαζικό τουρισμό, δίνουν σημασία στην ηρεμία, μακριά από πολυσύχναστες και πολύβουες καταστάσεις. Ηλικιακά, ανήκουν στο target group 45-64, μέσης ανώτερης κοινωνικοοικονομικής δυνατότητας. Τους αρέσει να ζουν στην ηρεμία και την ησυχία του αγροτικού οικισμού. Ταξιδεύουν σε ζευγάρια ή ομάδες, ξέρουν ακριβώς τι ψάχνουν και ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τον αγροτικό τρόπο ζωής. Προγραμματίζουν τις διακοπές τους και τα ταξίδια τους, κυρίως από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο.
Υγεία – Ευεξία
Πρωταρχικός σκοπός των επισκεπτών ευεξίας είναι να διατηρήσουν την υγεία και τη σωματική και ψυχική τους ευεξία. Οι περισσότεροι τουρίστες ευεξίας δραστηριοποιούνται ήδη σε έναν από τους τύπους δραστηριοτήτων (γιόγκα, διαλογισμός, μασάζ, υγιεινή διατροφή κ.ά.). Είναι κυρίως γυναίκες ηλικίας μεταξύ 36 και 55 ετών και ζευγάρια χωρίς παιδιά. Διαθέτουν ανώτατη μόρφωση και έχουν καλή οικονομική κατάσταση. Ξοδεύουν κατά μέσο όρο 130% περισσότερο από τους μέσους τουρίστες σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σαφής τάση που δείχνει ότι τα ταξίδια ευεξίας είναι όλο και πιο ελκυστικά και για τους νεότερους πληθυσμούς. Οι κύριες δράσεις, οι οποίες εντάσσονται στη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, είναι οι επισκέψεις σε κέντρα ομορφιάς, θέρετρα που παρέχουν υπηρεσίες συνδεόμενες με το μοντέρνο τρόπο ζωής και σε χώρους πνευματικής ευεξίας.
Γαστρονομία – Οινοτουρισμός
Οι επισκέπτες έχουν ως αποκλειστικό ταξιδιωτικό κίνητρο τη γαστρονομία και ταξιδεύουν με σκοπό να ανακαλύψουν νέες γεύσεις και να απολαύσουν τοπική ή και υψηλού επιπέδου γαστρονομία, εμβαθύνοντας παράλληλα στην ιστορία και τις παραδόσεις του προορισμού. Σύμφωνα με μελέτη του World Food Travel Association, το προφίλ αυτού του είδους τουριστών δαπανά σημαντικά ποσά σε γαστρονομικές εμπειρίες, έχει υψηλό μορφωτικό επίπεδο, είναι καταξιωμένο επαγγελματικά, έχει περιπετειώδη λογική, ταξιδεύει σε δυάδες και ηλικιακά είναι από 35 έως 55 ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το 44% των ταξιδιωτών ανά τον κόσμο, θεωρούν το φαγητό ως ένα από τα πρωτεύοντα κριτήρια του τόπου που θα επισκεφθούν. Αξιοσημείωτο επίσης είναι, ότι αυτή η μορφή εναλλακτικού τουρισμού, αφορά όλες τις εποχές.