Απαντήσεις για την τραγωδία των Τεμπών σε ανθρώπους που επιβίωσαν από τη μοιραία σύγκρουση των τρένων στις 28 Φεβρουαρίου έδωσε μέσω συνέντευξής του σε τηλεοπτικό σταθμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ επεσήμανε πως οι εκλογές θα γίνουν «μετά βεβαιότητας τον Μάιο»…
Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η τραγωδία των Τεμπών ήταν η στιγμή που η χώρα μας ήρθε αντιμέτωπη με διαχρονικές αμαρτίες.
«Μια τραγωδία, η οποία δεν θα έπρεπε ποτέ να έχει συμβεί. Αδιανόητο πώς το 2023 δύο τρένα μπορεί να βρίσκονται στην ίδια γραμμή σε αντίθετή φορά και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς. Συμπυκνώνονται παθογένειες ετών» είπε ο πρωθυπουργός στην έναρξη της εκπομπής.
«Έχει κάθε λόγο να φοβάται και να ανησυχεί» απάντησε σε ερώτηση της Ευδοκίας Τσαγκλή, που τραυματίστηκε στο δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά συμπληρώνει ότι θα πρέπει κι εκείνη να «βάλει πλάτη», για ν’ αλλάξουν όλα.
«Αναδείχθηκε η ικανότητα του κρατικού μηχανισμού» είπε ακόμη, «και μιλώ για την ΕΜΑΚ, τα ασθενοφόρα και το νοσοκομείο της Λάρισας.
Τα παιδιά που ήταν στα πρώτα βαγόνια θα πρέπει να το διαχειριστούν φυσικά με την υποστήριξή μας, αλλά πρώτο μας μέλημα ήταν εκείνη την ώρα να σωθούν ζωές».
Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στην εμπορική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε με το Intercity 62.
Ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι θα ρίξει έναν μεγάλο προβολέα για να φωτίσει τις αιτίες της τραγωδίας. «’Ολοι θέλουμε να μάθουμε την αλήθεια. Θα φροντίσω να πάρουμε ένα μεγάλο προβολέα και να ρίξουμε άπλετο φως, ακριβώς στο τι έγινε. Όχι μόνο το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στο σταθμό της Λάρισας. Αυτό νομίζω ότι λίγο – πολύ το έχουμε καταλάβει, αλλά πώς φτάσαμε μέχρι εδώ. Ευθύνες λοιπόν. Τις ερευνά η Δικαιοσύνη, αλλά πρέπει να ψάξουμε κιόλας πώς φτάσαμε σε εκείνο το βράδυ. Διότι στο απλό ερώτημα το οποίο έχουν οι Έλληνες πολίτες, «Μα δε γίνεται να φταίει μόνο ένας σταθμάρχης», η απάντησή μου είναι κατηγορηματική: Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά εάν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά, αν ενδεχομένως είχαμε διαφορετική εκπαίδευση, εάν είχαμε φροντίσει να ολοκληρώσουμε την περιβόητη σύμβαση 717, είναι πολύ πιθανό το ατύχημα αυτό να μην είχε συμβεί. Άρα, πρέπει να ψάξουμε σε δύο διαφορετικά πεδία ερευνών. Με ρωτήσατε όμως για τις διοικήσεις. Οι διοικήσεις ήδη έχουν απομακρυνθεί, όπως έφυγε και ο ίδιος ο υπουργός».
Ερωτηθείς για τους διορισμούς στον ΟΣΕ είπε ότι δεν του αρέσουν οι κομματικοί διορισμοί, σημειώνοντας πως κατεβλήθη μεγάλη προσπάθεια γι’ αυτό.
Hellenic Train
Υπενθύμισε ότι η Hellenic Train πουλήθηκε το 2018 για 45 εκατ. ευρώ. «Ήθελαν να την πουλήσουν για 300 και τότε κατηγορούμασταν για ξεπούλημα. Πουλήθηκε για 45 εκατ. ευρώ και διεγράφησαν ταυτόχρονα χρέη, τα οποία ξεπερνούσαν τα 700 εκατ. ευρώ. Γιατί έγινε αυτό; Διότι τα τρένα μας ήταν βαθύτατα προβληματικά. Άρα, για ‘μένα το ζητούμενο, επειδή θέλω να είμαι δίκαιος, δεν ήταν τόσο το τίμημα, όσο τι θα έκανε η Hellenic Train από εδώ και στο εξής για να αποκτήσουμε σύγχρονα και ασφαλή τρένα» σημείωσε.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι η ιταλική εταιρεία σίγουρα δεν το έκανε αυτό στο βαθμό που θα έπρεπε για να προσθέσει: «Αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ’ αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν. Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα -δε θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα- γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Αλλά μόνο αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας».
«Θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο.
Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία.
Οτι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Και εμείς ταυτόχρονα, θα αναλάβουμε τη δέσμευση να επενδύσουμε χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνουμε λελογισμένα το δίκτυο μας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα. Είναι έργα τα οποία για τα οποία υπάρχουν πόροι» πρόσθεσε.
«Μεγάλη τρύπα»
Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι ο ΟΣΕ «υπήρξε διαχρονικά -και επί ημερών Νέας Δημοκρατίας- η μεγάλη «τρύπα» του Ελληνικού Δημοσίου. Με χρέη συσσωρευμένα, τα οποία έκαναν την Ολυμπιακή να φαντάζει πολύ μικρή, ως προβληματική» και πρόσθεσε: «Αν δεν κάνω λάθος 16 δις διεγράφησαν -αν θυμάμαι καλά- την εποχή των μνημονίων. Είναι χρέη. Αυτά είναι χρήματα τα οποία έδωσε ο Έλληνας φορολογούμενος. Πολλές φορές για τρένα τα οποία πηγαινοέρχονταν άδεια. Για έργα τα οποία ουδέποτε υλοποιήθηκαν και θυμάστε και ‘σεις ιστορίες -πολλές αναδύθηκαν από τη δημοσιογραφική έρευνα- για τρένα στα οποία προστίθεντο, τα οποία διαχειριζόντουσαν κάποιοι άλλοι. Μιλάμε για ιστορίες οι οποίες πραγματικά ισοδυναμούν όχι απλά με αυτό που αποκαλούμε «βαθύ κράτος», με μαύρη τρύπα.
Τριτοκοσμικές πραγματικά καταστάσεις που αφορούσαν τον ΟΣΕ για τις οποίες σίγουρα διαχρονικά έχουν ευθύνες οι παρατάξεις που κυβέρνησαν.
«Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο. Δεν θα γίνουν τον Ιούλιο» τόνισε, εξηγώντας παράλληλα και το γιατί…
«Θα ήταν και αδιανόητο να λέγαμε ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Ιούλιο, διότι μπορεί να χρειαστεί δεύτερη κάλπη. Πολύ πιθανό. Και δεν θα πάμε να κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο. Και φυσικά έχουμε και την περίοδο των Πανελληνίων, την οποία πρέπει να προστατεύσουμε ως “κόρη οφθαλμού”» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Πότε θα προκηρυχθούν οι εκλογές…;
Με βάση την τοποθέτηση του Πρωθυπουργού και με δεδομένο ότι το Κοινοβούλιο τελικά θα κλείσει τελικά τη Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου τις εργασίες του για τις πασχαλινές διακοπές, η διάλυση της Βουλής και η προκήρυξη των εκλογών εκτιμάται ότι θα γίνει τις ημέρες ως την Κυριακή του Θωμά, δηλαδή την πρώτη εβδομάδα μετά το Πάσχα.
Παρά τις εισηγήσεις συνεργατών του οι εκλογές να μετατεθούν σε μεγαλύτερη χρονική απόσταση από την τραγωδία στα Τέμπη – στην καρδιά του καλοκαιριού – ώστε να υπάρχει χρόνος να αντιστραφεί το φορτισμένο κλίμα στην κοινωνία, ο Πρωθυπουργός έχει πάρει τις αποφάσεις του. Κι όλα δείχνουν ότι η πρώτη κάλπη “κλείδωσε” για την 21η Μαΐου, χωρίς να αποκλείεται και η 28η.
Πιθανός ο σχηματισμός κυβέρνησης συνεργασίας από τον α’ γύρο;
Στη συνέντευξη του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παρά το γεγονός ότι επέμεινε στην ανάγκη αυτοδυναμίας, δεν απέκλεισε σε καμία περίπτωση το ενδεχόμενο να επιδιωχθεί ο σχηματισμός κυβέρνησης συνεργασίας από τον πρώτο γύρο. Οπωσδήποτε καταλύτης σε μια τέτοια απόφαση θα είναι το εκλογικό αποτέλεσμα και το πόσο μακριά θα είναι ο στόχος της επίτευξης αυτοδυναμίας.
Και πάντως, παρά τις διαρροές από πλευράς στελεχών της κυβέρνησης για την πιθανότητα και τρίτης κάλπης αν η Ν.Δ. προηγείται με μικρή διαφορά από το δεύτερο κόμμα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης φάνηκε να έχει απορρίψει κάθε τέτοια σκέψη.
Η κυβέρνηση συνεργασίας μόνο ως… επιτακτική ανάγκη φαίνεται να υπάρχει στη σκέψη του πρωθυπουργού, καθώς, όπως παραδέχτηκε, δεν πιστεύει σε αυτές τις λύσεις γιατί… «δεν δουλεύουν τόσο καλά».
«Πιστεύω ότι πρέπει να έχουμε αποφασιστικές Κυβερνήσεις με συμπαγή κοινοβουλευτική πλειοψηφία» δήλωσε. «Άρα για μένα το ζήτημα δεν είναι αν θέλω ή αν δεν θέλω τις συνεργασίες αυτές καθαυτές, είναι το ποιο σχήμα είναι εκείνο, το οποίο είναι το πιο αποτελεσματικό για το καλό της χώρας. Αυτή είναι η άποψή μου. Δεν την έκρυψα ποτέ» τόνισε.