Σε 2 διs. ευρώ ετησίως έχει υπολογίσει η διαΝΕΟσις τα οικονομικά οφέλη που μπορούν να προκύψουν για το κράτος από την αξιοποίηση του 40% της έκτασης των περιοχών Natura 2000, οι οποίες καλύπτουν το 27,3% της χερσαίας και το 19,6% της θαλάσσιας έκτασης της χώρας.
Οι υπολογισμοί αυτοί επιβεβαιώνουν τα ευρήματα παλαιότερης μελέτης της διαΝΕΟσις, η οποία μάλιστα διαπίστωνε σημαντικά κενά στην προστασία των 446 χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών Natura 2000 αλλά και σημαντικές ευκαιρίες για αξιοποίησή τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μελέτη παραθέτει συγκεκριμένες κατευθύνσεις πολιτικής και πλαίσιο δράσεων που μπορούν να οδηγήσουν σε ένα μοντέλο βιώσιμου τουρισμού στις προστατευόμενες περιοχές της Ελλάδας.
Τι προτείνει η ομάδα
Ειδικότερα, η ομάδα μελέτης προτείνει μια εργαλειοθήκη που ακολουθεί τις αρχές του αειφόρου τουρισμού και προσαρμόζει τις προτεινόμενες στρατηγικές και δράσεις στην ελληνική περίπτωση. Οι δράσεις αυτές ενδεικτικά αφορούν τα παρακάτω:
-Ενίσχυση του πλαισίου διαχείρισης με Συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων ομάδων στην τουριστική ανάπτυξη των ΠΠ.
-Οικονομικά αποδοτική λειτουργία των ΠΠ μέσω ρυθμίσεων πρόσβασης, καταγραφής επισκεπτών και εισιτηρίων.
-Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας με Εκπαίδευση και κατάρτιση εξειδικευμένου προσωπικού σε θέματα αναψυχής και αειφόρου τουρισμού.
-Προβολή και προώθηση με την πραγματοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων προβολής και προώθησης των προστατευόμενων περιοχών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
-Μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος με Προώθηση πρακτικών που μειώνουν το αποτύπωμα των τουριστικών εγκαταστάσεων εντός των προστατευόμενων περιοχών.
– Εφαρμογή συστημάτων παρακολούθησης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις τουριστικές δραστηριότητες.
-Παροχή ποιοτικών τουριστικών προϊόντων με την Ανάπτυξη χαρτοφυλακίου ήπιων τουριστικών δραστηριοτήτων συμβατών με τις περιοχές Natura 2000.
-Χρήση τεχνολογικών υπηρεσιών για την ανακάλυψη και την αξιολόγηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.
– Σύνδεση της επωνυμίας των προστατευόμενων περιοχών με τα τοπικά προϊόντα.
– Προώθηση εναλλακτικών τρόπων βιοπορισμού που συνδέονται με τις ήπιες τουριστικές δραστηριότητες στον τοπικό πληθυσμό (π.χ. οικοτουρισμός).
– Μέτρα ενίσχυσης της συνεργασίας με τοπικές κοινότητες και τουριστικούς φορείς.
– Ανάπτυξη στρατηγικής μάρκετινγκ για την αντιμετώπιση των προστατευόμενων περιοχών ως ένα ενιαίο δίκτυο τουριστικών προορισμών με συναφή τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες.
– Σχεδιασμός ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής και branding με σύγχρονη τουριστική πελατοκεντρική αντίληψη και στόχευση σε συγκεκριμένα καταναλωτικά κοινά.
– Δημιουργία ενός ενιαίου σημείου ψηφιακής προβολής των τουριστικών προϊόντων των προστατευόμενων περιοχών με πελατοκεντρική προσέγγιση και περιεχόμενο.
– Σχεδιασμός και εφαρμογή εξειδικευμένων προγραμμάτων τουριστικής ανάπτυξης ανά περιοχή.
– Προώθηση εναλλακτικών τρόπων βιοπορισμού που συνδέονται με τον οικοτουρισμό και γενικότερα τις ήπιες τουριστικές δραστηριότητες στον τοπικό πληθυσμό.